Regulamin
REGULAMIN ORGANIZACYJNY ŚRODOWISKOWEGO DOMU SAMOPOMOCY
W NOWEJ DĘBIE
Celem działalności Środowiskowego Domu Samopomocy jest stworzenie oparcia społecznego dla osób z zaburzeniami psychicznymi i ich rodzin. Prowadzenie ich ku aktywnemu uczestnictwu w życiu społecznym, dbanie o godność ludzką, miejsce w rodzinie i wśród innych osób. Cele te są realizowane poprzez zapewnienie dziennego pobytu dla osób z zaburzeniami psychicznymi, prowadzenie terapii zajęciowej i rehabilitacji psycho-społecznej dla uczestników Środowiskowego Domu Samopomocy i ich rodzin.
Rozdział I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1. Regulamin Środowiskowego Domu Samopomocy określa organizację, zakres oraz tryb funkcjonowania Środowiskowego Domu Samopomocy w Nowej Dębie zwanego dalej jako ŚDS.
§ 2. 1. ŚDS dysponuje 45 miejscami, na które otrzymuje dotację z budżetu wojewody.
2. W ŚDS mogę przebywać osoby, które uzyskały decyzję kierującą, wydaną zgodnie z przepisami odrębnych ustaw.
3. Odpłatność za pobyt uczestników regulują odrębne przepisy.
Rozdział II
ZASADY FUNKCJONOWANIA
§ 3. 1. Głównym zadaniem ŚDS jest zapewnienie wsparcia osobom, które z powodu choroby psychicznej (typ A), niepełnosprawności intelektualnej (typ B) lub innego zaburzenia psychicznego (typ C) mają poważne trudności w życiu codziennym, zwłaszcza w kształtowaniu stosunku z otoczeniem oraz zaspokojeniem potrzeb bytowych.
2. W ramach Typu ABC dopuszcza się uczestnictwo osób ze spektrum autyzmu i z niepełnosprawnością sprzężoną.
§ 4. Funkcjonowanie Środowiskowego Domu Samopomocy określają:
1. Regulamin organizacyjny,
2 Program działalności – dla każdego typu Domu odrębnie,
3. Plan pracy na każdy rok.
§ 5. ŚDS otwarty jest dla uczestników od poniedziałku do piątku, z wyjątkiem świąt i dni dodatkowo wolnych od pracy w godzinach od 7.00 – 15.00
§ 6. 1. Prawo do przebywania w ŚDS przyznawane jest w drodze decyzji administracyjnej, wydanej przez Kierownika Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Nowej Dębie.
2. W decyzji, której wydanie poprzedza przeprowadzenie wywiadu środowiskowego określa typ domu, wysokość odpłatności oraz czas pobytu niezbędny do realizacji indywidualnego planu wspierająco-aktywizującego.
§ 7. 1. ŚDS świadczy specjalistyczne usługi dostosowane do indywidualnych możliwości i potrzeb uczestników.
2. Usługi, o których mowa w ust.1 obejmują w szczególności:
1) trening funkcjonowania w życiu codziennym w tym: dbałości o wygląd zewnętrzny, nauki higieny, kulinarny, umiejętności praktycznych, gospodarowania własnymi środkami finansowymi,
2) trening umiejętności interpersonalnych i rozwiązywania problemów, w tym: kształtowanie pozytywnych relacji uczestnika z osobami bliskimi, sąsiadami, z innymi osobami w czasie zakupów, w środkach komunikacji publicznej, w urzędach, w instytucjach kultury,
3) trening umiejętności spędzania wolnego czasu, w tym: rozwijanie zainteresowań literaturą, audycjami radiowymi, telewizyjnymi, internetem, udział w spotkaniach towarzyskich i kulturalnych,
4) poradnictwo psychologiczne,
5) pomoc w załatwianiu spraw urzędowych,
6) pomoc w dostępie do niezbędnych świadczeń zdrowotnych,
7) niezbędną opiekę,
8) terapię ruchową, w tym: zajęcia sportowe, turystykę i rekreację,
9) inne formy postępowania wynikające z indywidualnych potrzeb uczestników.
3. Zajęcia prowadzone są indywidualnie i grupowo.
4. Zakres i rodzaj zajęć dla każdego uczestnika ustala się w indywidualnym planie wspierania, aktywizacji, rechabilitacji oraz integracji społecznej zwanym planem postępowania wspierająco – aktywizującym.
5. w celu określenia potrzeb i możliwości uczestników, działa Zespół Wspierająco – Aktywizujący, złożony z kierownika oraz pracowników terapeutycznych.
6. Do zadań zespołu Wspierająco – Aktywizującego należy:
1) wszechstronna diagnoza rozwoju psychoruchowego oraz zaburzeń zachowania, prowadzenie obserwacji uczestników,
2) wieloprofilowe usprawnianie rozwoju psychoruchowego oraz kompensacja zaburzonych czynności tak, aby uczestnik mógł jak najpełniej i jak najbardziej samodzielnie funkcjonować w rodzinie i środowisku,
3) oddziaływania ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb i możliwości psychofizycznych osób ze spektrum autyzmu i sprzężoną niepełnosprawnością,
4) opracowywanie indywidualnych planów postępowania wspierająco – aktywizującego oraz ich realizacja,
5) prowadzenie zajęć terapeutycznych,
6) prowadzenie dokumentacji z przebiegu postępowania oraz dzienników zajęć,
7) opracowywanie planów pracy,
8) ustalanie celów do realizacji,
9) dbanie o bezpieczeństwo uczestników
Rozdział III
STRUKTURA ORGANIZACYJNA
§ 8. 1. ŚDS kieruje Kierownik zatrudniany przez Burmistrza Miasta i Gminy Nowa Dęba.
2. Kierownik zarządza ŚDS, reprezentuje go na zewnątrz, na podstawie upoważnienia udzielonego przez Burmistrza Miasta i Gminy.
3. Kierownik jest upoważniony do wydawania zarządzeń wewnętrznych, dotyczących bieżącej działalności ŚDS.
4. Kierownik prowadzi ewidencję wydanych zarządzeń.
5. W przypadku nieobecności Kierownika zastępuje go upoważniony pracownik.
§ 9. Wewnętrzną strukturę ŚDS stanowią jedno i wieloosobowe stanowiska pracy.
§ 10. W skład ŚDS wchodzą następujące stanowiska pracy:
1. kierownik – 1 etat,
2. głowny księgowy – 1/2 etetu,
3. psycholog – 1 etat,
4. instruktor terapii zajęciowej / instruktor terapii / opiekun – 8 etatów,
5 pielęgniarka- 1 etat,
6.pracownik administracyjny (ds księgowo-kadrowych) – 1/2 etatu.
Rozdział IV
ZAKRES DZIAŁANIA POSZCZEGÓLNYCH STANOWISK
§ 11. Kierownik ŚDS określa zakres obowiązków, uprawnień i odpowiedzialności każdemu zatrudnionemu pracownikowi i sprawuje nadzór nad nad jego realizacją.
§ 12. 1. Do podstawowych obowiązków pracownika ŚDS należy:
1) rzetelne wykonywanie pracy i obowiązków wynikających z dokumentów wewnętrznych oraz obowiązujących przepisów,
2) dbałość o urządzenia i majątek stanowiący mienie ŚDS,
3) przestrzeganie regulaminu pracy, przepisów BHP oraz przepisów ppoż.,
4) przestrzeganie ustalonego w zakładzie czasu pracy,
5) przestrzeganie zasad kultury pracy,
6) przestrzeganie tajemnicy słuzbowej i państwowej.
2. Pracowników zobowiązuje się do przestrzegania innych powszechnie obowiązujących przepisów z zakresu prawa pracy.
§ 13. 1. Do zadań i obowiązków Kierownika należy w szczególności:
1) ponoszenie odpowiedzialności za całokształt działalności ŚDS,
2) koordynacja, kierowanie i nadzór nad działalnością ŚDS oraz reprezentowanie go na zewnątrz,
3) ponoszenie odpowiedzialności za stan bezpieczeństwa i higieny oraz ochronę mienia ŚDS,
4) zatrudnianie i zwalnianie pracowników ŚDS
, 5) premiowanie i nagradzanie pracowników,
6) udzielanie kar za naruszenie porządku i dyscypliny pracy,
7) organizowanie kontroli wewnętrznej,
8) inicjowanie działań na rzecz efektywności funkcjonowania Ośrodka
. 2. Do zakresu zadań i obowiazków głównego ksiegowego należy w szczególności:
1) ponoszenie odpowiedzialności za całokształt spraw związanych z planowaniem działalności ekonomiczno – gospodarczej oraz analityki finansowej,
2) przygotowanie projektu finansowego Ośrodka,
3) opracowywanie analizy ekonomicznej projektowanych oraz realizowanych przedsięwzięć gospodarczych,
4) prowadzenie całokształtu spraw dotyczacych inwentaryzacji majątku i bilansu,
5) prowadzenie sprawozdawczości ekonomiczno – ksiegowej, statystyki,
6) zapewnienie należytego przechowywania i zabezpieczenia dokumentacji księgowej, ksiąg rachunkowych i sprawozdań finansowych,
7) organizowanie systemu obiegu dokumentów księgowych i ich kontroli,
8) prowadzenie rachunkowości zgodnie z obowiazującymi zasadami i przepisami,
9) prowadzenie ksiąg inwentarzowych środków trwałych i przedmiotów trwałych w użytkowaniu,
10) prowadzenie ewidencji ilościowej materiałów nie będących przedmiotami nietrwałymi.
3. Zakres czynności instruktorów terapii zajęciowej, instruktorów terapii obejmuje w szczególności:
1) rozpoznawanie problemów i dokonywanie wstępnej oceny umiejetności życia codziennego uczestników,
2) praca w zespole wspierająco – aktywizującym przy opracowywaniu planów postępowania wspierająco – aktywizującego,
3) realizowanie programów pracy terapeutycznej z uczestnikami w ramach prowadzonego postępowania wspierająco – aktywizującego,
4) dokonywanie okresowych ocen postępów uczestników w zakresie umiejetności życia codziennego, funkcjonowania społecznego i interpersonalnego oraz spędzania czasu wolnego,
5) prowadzenie zajęć indywidualnych oraz grupowych zgodnie z rocznym ramowym planem pracy,
6) prowadzenie dziennika zajęć oraz wpisywanie na bieżąco obserwacji uczestników w zeszyty indywidualne,
7) dbanie o bezpieczeństwo uczestników,
8) dbanie o kondycję psychiczną i prawidłowe stosunki między uczestnikami oraz pomoc w rozwiązywaniu konfliktów,
9) wzorowe promowanie ŚDS na zewnątrz,
10) dbanie o czystość i estetyczny wygląd odcinka pracy ( pomieszczeń, sprzętu i otoczenia).
4. Do obowiązków psychologa należy w szczególności:
1) diagnoza uczestników pod kątem schorzenia i stopnia zaburzeń osobowości, w tym prowadzenie badań psychologicznych,
2) koordynowanie pracy Zespołu Wspierająco – Aktywizującego,
3) współpraca z pracownikami prowadzącymi zajęcia terapeutyczne,
4) prowadzenie treningów umiejętności społecznych,
5) kontrola relacji między uczestnikami, interwencja w sytuacjach konfliktowych,
6) prowadzenie zajęć terapeutycznych indywidualnych i grupowych, pomoc w przezwyciężaniu trudności emocjonalnych,
7) wskazywanie możliwości poznawczych i rozwojowych uczestników oraz ich potrzeb,
8) prowadzenie dokumentacji psychologicznej uczestników,
9) proponowanie form oddziaływań wychowawczych i terapeutycznych w odniesieniu do poszczególnych uczestników,
10) stałe czuwanie nad respektowaniem potrzeb emocjonalnych, społecznych i poznawczych uczestników przez członków Zespołu Wspierająco – Aktywizującego.
5. Do zadań opiekuna należy w szczególności:
1) pomoc przy realizowaniu programów pracy terapeutycznej z uczestnikami w ramach prowadzenia postępowania wspierająco – akywizującego,
2) systematyczne wdrażanie do obsługi w czynnościach dnia codziennego,
3) pomoc przy prowadzeniu zajęć indywidualnych i grupowych zgodnie z rocznym planem działania ŚDS,
4) pomoc przy organizowaniu imprez okolicznościowych, rekreacyjnych oraz czynny udział w ich przeprowadzeniu,
5) dbanie o higienę osobistą uczestników oraz prowadzenie treningów higienicznych,
6) dbanie o czystość i wygląd estetyczny miejsca pracy.
6. Zakres czynności pielęgniarki obejmuje w szczególności:
1) zapewnienie obsługi pielęgniarskiej uczestników,
2) dbanie o higienę osobistą uczestników, prowadzenie treningów dbałości o wygląd zewnetrzny,
3) realizacja programów profilaktyki zdrowotnej uczestników,
4) praca w zespole wspierająco – aktywizującym przy opracowywaniu planów postepowania wspierająco – aktywizującego,
5) realizowanie programów pracy terapeutycznej z uczestnikami w ramach prowadzonego postępowania wspierająco – aktywizującego,
6) dokonywanie okresowych ocen postępów uczestników w zakresie umiejętności życia codziennego, funkcjonowania społecznego i interpersonalnego oraz spędzania czasu wolnego,
7) prowadzenie zajęć grupowych i indywidualnych zgodnie z rocznym ramowym planem pracy,
8) prowadzenie dziennika zajęć oraz wpisywanie na bieżąco obserwacji uczestników w zeszyty indywidualne,
9) dbanie o bezpieczeństwo uczestników.
Rozdział V
OBOWIĄZKI UCZESTNIKÓW
§ 14. Uczestnik ma prawo do:
1) poszanowania należnych mu praw,
2) swobodnego podejmowania decyzji oraz uczestnictwa w podejmowaniu decyzji w sprawach dotyczących jego osoby (w miarę możliwości psychofizycznych),
3) zachowanie tajemnicy spraw jego dotyczących,
4) uzyskiwania stosownej pomocy w zaspokajaniu swoich potrzeb oraz najpełniejszej realizacji własnych potrzeb, oczekiwań i zainteresowań,
5) pomocy, wsparcia, stałej koordynacji ze strony wszystkich pracowników koniecznej do realizacji indywidualnego planu postępowania wspierająco – aktywizującego,
6) dobrowolnego uczestnictwa w zajęciach terapeutycznych,
7) korzystania z wszystkich form pomocy oferowanych przez ŚDS,
8) zgłaszania propozycji odnośnie form zajęć i czasu ich trwania oraz innych wniosków i uwag.